INNLEDNING
Disse vilkår/betingelser er en del av, og gjeldende for alle avtaler/kontrakter om leveranser, fra
Mur Bygg Montering AS (MBM), org.nr. 916 229 585,
med mindre annet er skriftlig avtalt i kontrakt. De generelle salgsvilkår rangeres foran andre avtaler og dokumenter som tidligere er gitt i forbindelse med avtaler, inkludert kundens generelle innkjøpsvilkår, dersom slike er utarbeidet. Disse betingelser kan bare endres dersom partene i felleskap skriftlig avtaler dette.
INNHOLDSFORTEGNELSE
- PARTER
- PRISER – BESTILLING – TILBUD – AVTALE
- LEVERINGSBETINGELSER – RISIKOOVERGANG
- EIENDOMSRETT – SALGSPANT
- BETALINGSBETINGELSER
- FORCE MAJEUR
- RETUR AV VARER – AVBESTILLING – ANNULASJON
- KRAV TIL LEVERANSEN – TOLERANSE – DOKUMENTASJON
- FORSENDELSE – INSTALLASJON / MONTERING – RISIKOOVERGANG
- UNDERSØKELSESPLIKT – REKLAMASJONSFRISTER
- KJØPERS RETTIGHETER VED MANGEL / FORSINKELSE
- HMS – MILJØ
- ANSVARSBEGRENSNING
- OVERDRAGELSE
- OVERTAGELSE
- MARKEDSFØRING
- KONFIDENSIELL INFORMASJON
- MISLIGHOLD
- TVISTER
1. PARTER
MBM omtales i det følgende som «selger» og kunden som «kjøper». Selger og kjøper blir i fellesskap omtalt som «Partene», og hver for seg også som «Part».
Selgers kunder er både næringskunder og private. Informasjon og salgsvilkår er derfor utformet til begge formål. Kjøper må opplyse hvorvidt henvendelsen gjelder «næringskjøp», eller «forbrukerkjøp» (som i så fall omfattes av enkelte bestemmelser i Forbrukskjøpsloven og Bustadoppføringsloven, som ikke kan fravikes ved avtale.) Med «forbrukerkjøp» menes her salg av varer til forbruker som ikke hovedsakelig handler som næringsvirksomhet.
2. TILBUD – PRISER – BESTILLING – AVTALE
2.1. Tilbudene fra MBM er bindende i 30 dager fra tilbudets dato, om ikke annet er spesifisert. Opplysninger i kataloger, brosjyrer, online-tilbud og andre medier er uforpliktende. Tekniske endringer og endringer i form, farge og/eller vekt, forbeholdes i den grad det er rimelig. Ethvert tilbud gjelder samlet leveranse, slik at enkeltposter ikke kan tas ut av dette.
2.2. Enhver ordre fra kjøper til MBM skal være skriftlig eller skriftlig bekreftet dersom MBM krever dette. MBM`s forpliktelse til å levere inntrer ikke før denne har avgitt ordrebekreftelse og ordreberkeftelse er i overenstemmelse med ordren. Avviker ordrebekrefteslen fra ordren, er dette å regne som et nytt tilbud til kunden som denne eventuelt må akseptere før bindende avtale om levering skal konstateres å foreligge. Dersom kunden fremsetter endringsordre skal denne være skriftlig, og levering i samsvar med endringsordren forutsetter at MBM har gitt ordrebekreftelse. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Selger/Kjøper og den annen part innså eller burde ha innsett at det foreslå en slik feil.
2.3. Kjøper oppfordres til å kontrollere at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen mht. antall varer, varetype, pris osv. Dersom det ikke er samsvar mellom bestilling og ordrebekreftelse, vil ordrebekreftelsen bli lagt til grunn som avtale med mindre kjøper kontakter selger omgående for eventuell endring. Kjøper kan ikke påberope seg manglende samsvar mellom bestilling og ordrebekreftelse etter at varene er hentet eller sendt fra Selger.
2.4. Samtlige priser opplyses uten merverdiavgift (eks MVA) som p.t. utgjør 25 % og uten kostnader til eventuell frakt, da det forutsettes at varende hentes av Kjøper på Selgers lager. Evt. paller og heising utover normal lossing belastes separat. Ved varekjøp baserer alle priser seg på de import-, skatte- og avgiftsregler som er gyldige på kontraktsdatoen. Kjøper er som standard ansvarlig for transportkostnader, forsikring, toll og andre avgifter som beskrevet under vilkårene i EXW, INCOTERMS 2010 (International Commercial terms), dersom ikke annet er beskrevet i ordren. Emballasje er ikke inkludert i prisen.
2.5. Det tas forbehold om prisendringer og evt. endring av leverandør/produkt uten varsel, samt trykkfeil i prislister og annet skriftlig materiell.
3. LEVERINGSBETINGELSER – RISIKOOVERGANG
3.1. Levering av vare/tjeneste skal finne sted i samsvar med vilkår i ordrebekreftelse, og være egnet for det formål som det er ment å benyttes til. Kjøper er imidlertid selv ansvarlig for at varen tilfredsstiller dennes behov.
3.2 Levering skal skje til avtalt tid. I de tilfeller hvor levering er avhengig av opplysninger fra kjøper, og disse ikke fremskaffes til avtalt tid, kan MBM fastsette ny leveringstid. Hvis kjøperen unnlater å ta imot eller hente materiellet på den avtalte dagen er han under enhver omstendighet forpliktet til å betale avtalt vederlag som om levering hadde skjedd.
3.3. MBM skal underrette kjøper om enhver forsinkelse i avtalt leveringstid. MBM er kun ansvarlig for leveringsforsinkelse som kan tilskrives denne og bærer intet ansvar for forsinkelse som følge av kjøpers forhold eller force majeure. Ved levering av kun varer skal det medfølge spesifikasjon over hva som er levert (pakkseddel). Kjøper plikter ved levering å kontrollere at leveransen er skjedd i samsvar med avtalen.
3.4 Risikoen for leveransen går over på kjøperen ved levering, herunder ved den enkelte leveranse der leveringen skjer i flere omganger. Dersom levering ikke skjer til avtalt tid, og dette beror på forhold på kjøperens side, går risikoen for materiellet over på kjøperen ved opprinnelig avtalt tidspunkt for levering. Risikoen går over på kjøper selv om Selgers salgspant som nevnt i pkt. 4 er i behold.
3.5. Dersom det er avtalt at varene skal sendes, plikter Selger å sende varene fra Selger innen avtalt tid. Selger svarer ikke for forsinkelser dersom det er benyttet egnet leveringsmåte og forsinkelsen beror på forhold som Selger ikke var klar over på forsendelsestidspunktet, eller ikke kunne avverge følgene av.
4. EIENDOMSRETT – SALGSPANT
4.1. MBM har salgspant i de leverte varer for kjøpesummen, med tillegg av evt. renter, utlegg og omkostninger, i den utstrekning slikt salgspant gyldig kan etableres i panteloven. Inntil fullt oppgjør har funnet sted er kjøperen uberettiget til å råde faktisk eller rettslig over gjenstanden, på en måte som forringer gjenstandenes verdi eller selgerens deknings- adgang, jf. panteloven §§ 3-14 til 3-22.
4.2. Eiendomsrett til varene overføres til Kjøper når full betaling for leveransen er mottatt på Selgers bankkonto. Det opplyses at ting som er beheftet med salgspant ikke kan videreselges. Et eventuelt videresalg av varer med salgspant kan medføre straffeansvar. Det legges til grunn at ting beheftet med salgspant dekkes av kjøpers forsikringer.
4.3. MBM er etter forutgående varsling med frist for oppfyllelse berettiget til å ta tilbake produkter beheftet med salgspant alt på det tidspunkt det er rimelig grunn til å anta at kjøper ikke vil oppfylle sine betalingsforpliktelser.
5. BETALINGSBETINGELSER
5.1. Forfall på faktura er netto pr. 10 dager fra levering. Ved manglende betaling innen fristen påløper det forsinkelsesrenter i henhold til Forsinkelsesrenteloven § 3, samt utenrettslige inndrivelseskostnader i henhold til Inkassoloven.
5.2. Ved leveranser over verdi tilsvarende NOK 500.000,- skal kjøper stille tilfredsstillende bankgaranti godkjent av MBM, eller akseptere en a-konto-fakturering-avtale, alt etter nærmere avtale. Ved avtalte delleveranser har Selger anledning til å kreve betaling for hver enkelt delleveranse. Har Selger grunn til å anta at Kjøper ikke vil betale rettidig, har Selger anledning til å kreve sikkerhetsstillelse fra Kjøper før varene leveres, uavhenig av størrelse på leveransen.
5.3. Har Selger særskilt behov for forskuddsbetaling fra Kjøper, for eksempel ved tilvirkningskjøp eller kjøp av produkter som Selger ikke normalt har på lager (eks. spesialbestilling av varer etter mål), kan Selger kreve dette.
5.4. Kjøper har ikke rett til å holde tilbake kjøpesum eller motregne overfor Selger, uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra Selger. Selger kan kreve betaling fra det tidspunkt varer blir sendt fra selger til kjøper. Dersom kjøper ved avtalt leveringstid ikke kan – eller ønsker å avhente/få levert varene, vil varene bli fakturert som om levering har funnet sted. Om varene ikke kan faktureres, vil rentebelastning finne sted.
5.5. Dersom selger skal levere varer som ikke befinner seg i Norge på tidspunktet for bestilling, kan MBM forut levering, kreve oppregulering av avtalt pris svarende til valutaendringer, eller prisendringer på leveransen fra grossist eller produsent, i tidspunktet mellom bestilling og levering.
6. FORCE MAJEUR
Hvis det skulle oppstå en uventet situasjon som hindrer Selger fra å utføre sine forpliktelser iht ordrebekreftelsen, f.eks arbeidskonflikter som streik, lock-out, blokade eller andre forhold som partene ikke rår over som f.eks. brann, eksplosjon, maskinskader eller annen driftsstans m.v., opptøyer, krig eller inngrep av offentlig myndighet eller andre forstyrrelser av selgers forretningsvirksomhet, skal selgers forpliktelser oppheves så lenge og i den grad situasjonen varer. Det er forutsatt at den ekstraordinære situasjonen ligger utenfor selgers kontroll og det ikke er rimelig at den kunne vært forutsett eller løst av Selger («Force majeure»). Den andre parts forpliktelser skal også oppheves tilsvarende i den samme perioden. Den berørte parten skal umiddelbart varsle den andre parten om situasjonen og følgende den vil få for den andre parten. Eventuelle forsinkelser fra MBM`s leverandører eller transportfirma engasjert av MBM skal regnes som Force majeure, uavhengig av årsaken til forsinkelsen. Force majeure skal ikke fri Kjøper fra punktlig oppfyllelse av finansielle forpliktelser (betaling av vederlag) med forfall før Force majeure situasjonen oppsto.
7. RETUR AV VARER /AVBESTILLING
7.1. Bestilte varer som er bekreftet i ordrebekreftelse (se pkt 2) kan ikke avbestilles, og vil bli belastet i sin helhet i hht ordre, dersom ikke annet er forhåndsavtalt mellom Partene pr epost eller i annen skriftlig form.
7.2. Solgte varer (iht. Ordrebekreftelse/faktura – se pkt 2) tas ikke i retur uten etter forhåndsavtale mellom Partene som er bekreftet pr epost eller i annen skriftlig form.
7.3. Ved retur av varer hvor det foreligger forhåndsavtalt skriftlig avtale mellom partene, vil retur skje ved Kjøpers regning og risiko.
7.4. Retur vil, forutsatt avtale, kun aksepteres av MBM innenfor en tidsperiode på tre – 3 – måneder etter avsluttet prosjekt eller leverte enkeltordrer.
7.5. Ved retur av standard lagervarer i uåpnet eller ubrukt stand, krediteres kunden med inntil 70 % av fakturaverdien. Det kan uansett ikke påregnes retur av spesialbestilte varer.
7.6. Dersom tvingende forhold gjør det nødvendig for kunden å kansellere kontrakt og MBM godkjenner dette skriftlig i forkant, har MBM rett til å fakturere et kanselleringsgebyr som beregnes i forhold til graden av ferdigstilling av leveransen, dog minimum 30 % av kontraktsverdien.
8. KRAV TIL LEVERANSEN – DOKUMENTASJON – TOLERANSE
8.1.Kvalitetskrav:
Varene skal tilfredsstille de krav som er angitt i avtalen mellom partene. Er det ikke avtalt spesifikke krav i avtalen mellom Partene, skal varene tilfredsstille slike kvalitetskrav som er vanlige for lignende varer. Varene anses uansett å tilfredsstille kravene i avtalen hvis de er egnet til å oppfylle det formål som Kjøper har opplyst om i forbindelse med avtaleinngåelsen. Kjøper kan ikke påberope seg at varene ikke tilfredsstiller krav som ikke er særskilt avtalt eller er vanlig for lignende varer.
8.2. Selgers opplysningsplikt:
Dersom det foreligger særlige krav til oppbevaring, montering, bruk, drift eller vedlikehold, skal Selger opplyse Kjøper om dette.
8.3. Kjøperens spesifikasjoner/dokumentasjon:
Kjøper bærer risiko for eventuelle feil i sine spesifikasjoner. Kjøper bærer også risikoen for at varene er egnet til å oppfylle det formål Kjøper har med varene, om ikke det er særskilt avtalt at varene skal kunne benyttes til et bestemt formål. Kjøpers spesifikasjoner må fremgå skriftlig innen Selger utsteder ordrebekreftelse. Etter dette tidspunkt kan det kun påberopes særskilte spesifikasjoner i den grad dette er avtales mellom partene.
8.4. Toleranse:
Kjøper må akseptere avvik som er innenfor de toleranekrav som anses som bransjestandard.
9. FORSENDELSE – INSTALLASJON OG MONTERING – RISIKOOVERGANG
For installasjon og montering gjelder, hvis ikke noe annet er avtalt, følgende bestemmelser:
9.1. Kjøper skal for egen regning, og i god tid, sørge for at all graving, bygging og andre forarbeider/sidearbeider som er nødvendig utført før Selger skal leverer, er utført i tide.
9.2. Kjøper skal for egen regning, og i god tid, sørge for nødvendig verktøy, utstyr, og stoffer som er nødvendige for installasjon og igangsettelse, som stillaser, løfteutstyr og andre enheter, drivstoff og smøremidler.
9.3. Kjøper skal for egen regning, og i god tid, sørge for energi og vann på bruksstedet, herunder tilkoblinger, oppvarming og belysning.
9.4. Kjøper skal for egen regning, og i god tid, sørge for tilstrekkelig store, egnede, tørre og låsbare rom til lagring av maskindeler, utstyr, materialer, verktøy etc., og egnede arbeids- og oppholdsrom til monteringspersonell, herunder passende sanitæranlegg. Ellers må kjøper iverksatte samme relevante tiltak for å beskytte eiendeler som tilhører MBM/MBM`s ansatte på stedet, som han ville iverksatt for å ta vare på egne eiendeler.
9.5. Kjøper skal for egen regning, og i god tid, sørge for ekstraordinære verneklær og -utstyr som er nødvendig som følge av eventuelt spesielle forhold på monteringsstedet.
9.6. Kjøper skal sørge for at nødvendig informasjon om plassering av skjulte strøm-, gass- og vannledninger og lignende anlegg, herunder nødvendige statiske opplysninger foreligger Selger.
9.7. Kjøper må, før oppstart av installasjons- eller monteringsarbeidene sørge for at nødvendig utstyr og gjenstander for å utføre arbeidene befinne seg på oppdrags- og monteringsstedet, og forberedelsesarbeidene må være kommet så langt at installasjons- eller monteringsarbeidene kan påbegynnes som avtalt og utføres uten avbrudd. Adkomstveier og installasjons- eller monteringssted må være plant og ryddet.
9.8. Kjøper må, når monteringsarbeidene starter, stille uanmodet til disposisjon dersom Selger forespør dette.
10. UNDERSØKELSESPLIKT – REKLAMASJONSFRISTER
10.1. Når kjøper henter varene hos Selger, plikter Kjøper å kontrollere varene senest samtidig med hentingen. Dersom varene sendes, plikter Kjøper å kontrollere varene omgående etter at varene er ankommet. Kjøpers mottakskontroll inkluderer at det er overensstemmelse mellom varer og bestilling/følgeseddel og i rimelig grad foreta kvalitetskontroll. Mottakskontrollen skal foretas i samsvar med god praksis for de aktuelle varer. Reklamasjon som avdekkes eller burde ha vært avdekket ved Kjøpers mottakskontroll må påberopes uten ugrunnet opphold. Ved henting av varene hos Selger må reklamasjonen fremmes omgående. Kjøper taper retten til å gjøre mangler gjeldende dersom det ikke reklameres innen de frister som her er gitt.
10.2. For senere reklamasjon gjelder at Kjøper skal reklamere snarest, og senest innen 14 kalenderdager etter at Kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Kjøper taper sin rett til reklamasjon dersom manglene ikke gjøres gjeldende innen fristen. Kjøper kan ikke under noen omstendighet påberope mangler senere enn 1 år etter leveringsdato. (Se punkt 13)
10.3. Kjøpers reklamasjon skal spesifisere art, omfang og konsekvenser av de mangler som påberopes – så langt det er mulig. Kjøper skal så raskt som mulig fremlegge alle tilgjengelige opplysninger vedrørende ethvert krav knyttet til reklamasjoner. Varer må oppbevares og emballeres forsvarlig, slik at det ikke kan oppstå tvil om årsak til reklamasjon. Selger har rett til å utbedre feil og mangler og Kjøper har selv en tapsbegrensingsplikt som innebærer at Kjøper selv må begrense skadeomfang, som f.eks. kostnader i forbindelse med evt. midlertidig sikring dersom leveranse av varene er forsinket.
10.4. Enhver reklamasjon på faktura, herunder pris, rabatt eller andre betingelser, må meddeles Selger omgående og senest innen 1 uke etter mottak av faktura. Alle fakturaer skal betales i rett tid selv om det er reklamert, såfremt ikke annet er skriftlig avtalt med Selger.
10.5. Ved enhver form for reklamasjon har Kjøper ikke anledning til å holde tilbake større del av kjøpesummen enn det som svarer til et rimelig anslag over den mangel som påstås å foreligge.
10.6. Dersom det av praktsike årsaker er bedre at 3. mann foretar mangelsutbedringer etter Selgers godkjente reklamasjon, skal dette på forhånd skriftlig godkjennes av MBM, herunder skal det avtales den pris som blir å refundere Kjøper. Mangelsutbedringer igangsatt uten slik skriftlig godkjennelse vil ikke bli refundert, samt at MBM`s garanti for mangelsutbedring bortfaller med umiddelbar virkning.
10.7. Dersom kjøperen har reklamert og det viser seg ikke å foreligge mangel som Selgeren svarer for, har Selgeren rett til kompensasjon for det arbeidet og de kostnader reklamasjonen har påført ham. Selgeren svarer under enhver omstendighet ikke for mangler som skyldes tilfeldige begivenheter, vanlig slitasje, elde eller mangelfullt vedlikehold, herunder uriktig montering eller feilaktige bruk av salgsgjenstanden.
11. KJØPERS RETTIGHETER VED MANGEL /FORSINKELSE
11.1. Dersom det er en mangel ved leveransen kan Kjøper etter forutgående reklamasjon (se pkt 10) ha krav på prisavslag, erstatning eller heving, etter Selgers valg. Dersom det oppstår forsinkelse som Selger har ansvar for, kan Kjøper kreve en dagmulkt for hver virkedag forsinkelsen varer med 1 promille av det samlede vederlaget Kjøper skal betale for den del av leveransen som er forsinket.
11.2. Dersom MBM ikke innen rimelig tid har avhjulpet aksepterte mangler etter reklamasjon, kan Kjøper etter forutgående skriftlig varsel med en rimelig frist for endelig oppfyllelse, heve kjøpet dersom mangelen etter utløpet av tilleggsfristen er vesentlig.
12. HMS – MILJØ
I den grad det er krav om det vil Selger sørge for at biler, løfteredskap og utstyr som befinner seg på Kjøpers prosjekter er sertifiserte i henhold til gjeldende regler, at førere av disse har de nødvendige sertifikater og opplæring i bruk, at Selgers representanter, ved opphold på Kjøpers prosjekter, er iført foreskrevet verneutstyr som hjelm og vernesko, samt at egeneide og fast innleide kjøretøy har akustisk signal ved rygging.
13. ANSVARSBEGRENSNING
13.1. Hvis produkter er mangelfulle eller defekte pga. produksjonsfeil, eller hvis mål og antall avviker utover de aksepterte grenser, som Selger har ansvar for, kan Selger etter eget skjønn velge å enten; a) rette opp feilen eller mangelen ved å utbedre, levere erstatningsprodukter, omlevere eller etterlevere, eller b) gi et forholdsmessig prisavslag ved å utstede en kreditnota for de produktene som er berørt av de aktuelle manglene eller avvikende mengder/antall, eller c) for det tilfellet at mangelen berettiger et vesentlig prisavslag, kan Selger isteden velge å heve kontrakten med godskrivning av fakturaverdien.
13.2. Ethvert ansvar Selger måtte ha for leveransen eller knyttet til leveransen, begrenses til 1 år fra leveringsdato og ansvaret er uansett begrenset oppad til det beløp som Kjøper har betalt for varen. Selger er ikke ansvarlig for skjulte feil og mangler.
13.3. Selger dekker ikke under noen omstendighet erstatning for indirekte tap som nevnt i Kjøpsloven § 67, 3.ledd og heller ikke annet følgetap som arbeidsutgifter, dagmulkt, skadeserstatning, leietap eller noe tap av inntekt, goodwill, oppdrag eller muligheter som Kjøper påføres, uansett grunn eller uansett hvordan oppstått.
13.4. Ansvarsbegrensninger i pkt. 13 gjelder både ved mangler og ved forsinkelse, men gjelder ikke dersom mangelen eller forsinkelsen skyldes at Selger har opptrådt grovt uaktsomt eller forsettlig.
14. OVERDRAGELSE
Selger har rett til å benytte egnet tredjepart til helt eller delvis gjennomføre sine forpliktelser. Kjøper kan ikke selge, overføre, overdra eller på noen annen måte behefte sine rettigheter og forpliktelser overfor Selger uten etter uttrykkelig skriftlig forutgående samtykke fra Selger.
15. OVERTAGELSE
Dersom MBM krever avholdt overtakelsesforretning etter ferdigstillelse av leveranse / arbeider, må Kjøperen akseptere å gjennomføre denne sammen med Selger innen to uker. Hvis dette ikke skjer anses overtakelsesforretningen som gjennomført. Overtakelse anses også gjennomført når leveringen, eventuelt etter avslutning av en avtalt testperiode, blir tatt i bruk.
16. MARKEDSFØRING
Selger forbeholder seg rett til å benytte bildemateriell av utført arbeid i leveranse i markedsføringssammenheng, dersom ikke annet er skriftlig avtalt på forhånd. Kjøper har ikke tillatelse til å benytte bildemateriell av utført arbeid i leveransen i markedsføringssammenheng for bedrifter som kan anses som Selgers konkurrent. Uautorisert bruk eller misbruk vil bli forfulgt rettslig.
17. KONFIDENSIELL INFORMASJON
Partene skal ikke overfor andre bekjentgjøre forretningshemmeligheter og tekniske hemmeligheter tilhørende den annen Part som Partene og deres respektive ansatte får tilgang til knyttet til avtale mellom Partene, med mindre den annen Part skriftlig samtykker. Forpliktelsen til å holde informasjonen konfidensiell skal gjelde også etter at avtalen mellom Partene har opphørt. Herunder gjelder også innhold i selve avtalen.
18. MISLIGHOLD – OPPHØR AV AVTALE
Betalingsmislighold utover 14 dager, anses som et vesentlig mislighold av avtalen, og gir Selger anledning til å heve avtalen. Adgangen til heving omfatter også andre kjøpsavtaler mellom Partene, hvor varene enda ikke er levert, eller hvor de er levert og forfallstidspunktet ikke har inntruffet. Ved avtale om delleveranser har Selger anledning til å stanse videre leveranser til Kjøper dersom det foreligger betalingsmislighold for en av delleveransene. Dersom Kjøper innstiller sine betalinger, undergis akkord, gjeldsforhandling eller konkurs, har Selger rett til å heve avtalen omgående etter forutgående skriftlig erklæring til Kjøper.
19. TVISTER
19.1. Eventuelle tvister om forståelsen av denne kontrakt skal søkes løst ved forhandlinger. Fører ikke forhandlinger frem, skal saken avgjøres av de ordinære domstoler, med mindre partene er enige om å bringe saken inn for voldgift. Tvistemål skal avgjøres etter norsk rett. Verneting er Haugesund tingrett.
19.2. Hvis noen bestemmelser i kontrakten med bestilleren, herunder disse generelle salgsvilkårene, helt eller delvis er eller blir ugyldige, skal gyldigheten av de gjenværende bestemmelsene ikke bli berørt. Den helt eller delvis ugyldige bestemmelsen skal erstattes av en bestemmelse som tilsvarer den økonomiske virkningen som partene tilsiktet med bestemmelsen, hvis dette ikke er mulig skal deklaratoriske lovbestemmelser gjelde.
Disse salgs/leveringsvilkår er sist oppdatert medio juni 2014.